سایت رسمی شرکت آرسین شیمی پویش : 44263671, 44263672
منو
اسید سولفوریک
    بازديد : 956 | تاريخ : 1400/02/07 | به اشتراک بگذاريد Share

اسید سولفوریک

, , , , , , , , ,

اسید سولفوریک

اسید سولفوریک





سولفوریک اسید یک اسید معدنی بسیار خورنده با فرمول مولکولی H2SO4 است. این ماده مایعی ویسکوز و بی‌رنگ یا با رنگی مایل به زرد است. سولفوریک اسید بسیار خورنده است و برای فلزات، بافت‌های زنده و حتی سنگ‌ها خوردگی ایجاد می‌کند و خواص هیدرولیز و اکسیدکنندگی بسیار قوی دارد.

این اسید از افتخارات ما ایرانی‌هاست، زیرا کاشف آن، دانشمند ایرانی، زکریای رازی بوده است که در قرن سوم هجری (نهم میلادی)، از تقطیر سنگ‌های معدنی برخی سولفات‌های فلزی( سولفات آهن و مس) آن را به دست آورد. جابربن حیان و زکریای رازی روغن ویترول (اسید ترکیبات سولفاتی) را جز ترکیبات معدنی طبقه‌بندی کردند و بعدها ابن‌سینا کاربرد این ماده و دیگر ویترول‌ها (سولفات‌ها) را در علم پزشکی بررسی کرد. اسید سولفوریک گسترۀ وسیعی از کاربردها دارد، اسید سولفوریک برای شستشوی ظروف آزمایشگاهی و به عنوان پاک‌کننده در بخش‌های مختلف صنعت (برای از بین بردن زنگ‌ها، تمیز کردن مخازن و راکتورها و مواردی از این قبیل) ، الکترولیت در باتری‌های سربی‌ ـ اسیدی، در فرایند کردن سنگ‌های معدنی، در ساخت کودهای شیمیایی، در فرایند پالایش نفت، در تصفیه فاضلاب‌ها و سنتز مواد شیمیایی به کار می‌آید. بیش از 60% تولید جهانی اسید سولفوریک برای تولید کودهای شیمیایی استفاده می‌شود. در حدود 20% در صنایع شیمیایی مانند تولید شوینده‌ها، رزین‌های سنتزی، رنگدانه‌ها، مواد دارویی، کاتالیست‌های نفتی، حشره‌کش‌ها و ضدیخ‌ها استفاده می‌شود. در حدود 6% کاربرد آن به رنگدانه‌ها شامل: رنگ‌ها، لعاب‌ها، جوهرهای چاپ، منسوجات پوشش‌دار و کاغذ مربوط می‌شود و بقیه برای مصارف دیگر به کار می‌رود. نکتۀ بسیار مهم هنگام کار با اسیدهای قوی مانند اسید سولفوریک این است که همیشه باید اسید را به آب افزود و به شدّت از افزودن آب به اسید پرهیز نمود؛ دلیل این امر واکنش شدیداً گرمازای انحلال اسید و آب و ظرفیت گرمایی بالاتر آب است.


نام :*
رايانامه:
متن نظر:*
تصوير امنيتي:*





تجهیزات آزمایشگاهی

.:: آرسین شیمی پویش ::. - اسید سولفوریک

مواد آزمایشگاهی

اقلام مورد نیاز دانشجوها
کالای آزمایشگاهی

زمستان10%

تخفيف ويژه دانشگاهیان

Merck مواد آزمایشگاهی


محصولات آزمایشگاهی معتبر در دنیا را از آرسین شیمی پویش بخواهید

محیط کشت, مواد آزمایشگاهی مرک و سیگما, مواد صنعتی, نانو ذرات, تیترازول و کیت های اندازه گیری, محلول های استاندارد, تجهیزات دمایی آزمایشگاهی, تجهیزات عمومی آزمایشگاهی, تجهیزات اندازه گیری عمومی, وزنه و جعبه وزنه, تجهیزات آزمایشگاه شیمی و میکروبی, اقلام مصرفی آزمایشگاه, ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی, ظروف پلاستیکی آزمایشگاهی, ظروف آزمایشگاهی تخصصی

طراحی قالب توسط مهدی نت ، اجرا و پشتیبانی توسط بیزنا